HomeOver Zweedse botenMotoren(Volvo) Penta

(Volvo) Penta

Geschiedenis

In 1868 richtte ingenieur John G. Grönvall een klein bedrijfje op in Skövde, Zweden. Er werden alledaagse huishoudelijke artikelen gefabriceerd. In 1875 werd het bedrijf een besloten vennootschap onder de naam ‘Sköfde Gjuteri och Mekaniska Verkstad’, kortweg ‘Gjuteriet’. Men maakte er huishoudelijke artikelen, zoals potten, pannen, fornuizen, ventilatoren en brouwvaten. Kort daarna startte men ook met het maken van landbouw en zaagmolen materieel.

De firma breidde in 1900-1910 flink uit en startte met de productie van stoommachines en waterturbines voor hydraulische krachtcentrales. In 1907 ging men een vruchtbare samenwerking aan met het bedrijf van Fritz Egnell, om een een-cilinder 3 pk motor met compressie-ontsteking te bouwen. Deze motor werd aanvankelijk B1 genoemd, maar omdat men er met een vijf man sterk team aan werkte, koos men voor ‘Penta’ (verwijst in het Grieks naar ‘vijf’). In 1916, nam Fritz Egnell het bedrijf ‘Gjuteriet’ over en veranderde de naam in ‘AB Pentaverken’. Men richtte zich van toen af op de productie van machines, voornamelijk bestemd voor maritieme toepassingen.

De jaren na de Tweede Wereldoorlog waren economisch zwaar, maar men introduceerde een nieuw product: een kleine twee-cilinder buitenboordmotor U2, ontworpen door Carl-Axel Skärlund. De U2 werd in 1926 verbeterd en hernoemd naar U21. De U2 en U21 werden geproduceerd tot 1962 en succesvol wereldwijd geëxporteerd; tot op heden staat U21 gelijk aan ‘buitenboordmotor’.

Volvo Penta

In 1925, werd Penta benaderd door Assar Gabrielsson, de oprichter van Volvo, die een motor nodig had voor de eerste Volvo auto. Penta ontwierp hiervoor de vier-cilinder 28 pk zijklepper motor, Type DA die in de ‘Volvo ÖV 4’ werd ingebouwd. Volvo nam ‘Penta’ in 1935 over en sindsdien is Volvo Penta een onderdeel van de Volvo Group (www.volvopenta.com).

Downloads

Ook zijn er nog (Volvo) Penta manuals te koop via de Zweedse website: www.sjoexpress.se


Oplossen startproblemen Volvo Penta AQ170 C

In 2014 en dit jaar hadden we bij de eerste start van het vaarseizoen min of meer de zelfde startproblemen. Daar moesten we mee aan de slag. Hieronder een uitgewerkte tekening van de carburator 834529 (www.marinepartseurope.com).

De benzine komt bij het starten rechtstreeks uit de vlotter in het bovenste compartiment (dus niet uit de nozzle No.10) van de achterste carburator. Na consultatie van diverse technische mensen, werd me aangeraden in de ruimte achter cover No.18 te kijken of er iets in zat. Om hier makkelijk bij te kunnen moest eerst de brandstofleiding worden gedemonteerd, waarna het mogelijk werd om de vier schroefjes (No.21) van de cover No.18 los te maken. Wanneer je nu de ruimte inspecteert blijkt er een soort ‘drill’ (troep) in te zitten. Na het schoonmaken van deze ruimte en monteren van de cover No.18 (niet vergeten om het veertje No.20 weer op de juiste plaats in te brengen) kan de brandstofleiding worden gemonteerd en wordt het uiteraard weer mogelijk om opnieuw te starten.

Na deze actie bleek de motor gelijk te starten en een prima geluid te geven, stationair bij ongeveer 900 toeren. Het koelwater loopt als een trein. Ook tanken we sindsdien alleen super benzine. Hopelijk dus verder geen problemen meer. Doe er je voordeel mee!

Hartelijke groet, Bob Valk
Eigenaar van Zweedse klassieker ‘Woody’

Download de pdf ‘Brandstofproblemen’, Volvo Klassieker Magazine, nr 48, april 2015 (4,6 Mb)

Terug naar ‘Motoren’


WordPress website gemaakt door Boon Webdesign