HomeOver Zweedse botenElektrisch varen

Elektrisch varen

Elektrische aandrijving van ‘Bodil’

Motor en generator

Onze boot wordt aangedreven door een 8kW E-traction elektromotor, die rechtstreeks aan de schroefas is gekoppeld. De elektromotor wordt maximaal tot 6 kW belast. Naast de elektromotor is er een dieselgenerator die de accu’s kan opladen. Maar de dieselgenerator (geleverd door Barco) kan indien nodig ook rechtstreeks 70 ampère stroom aan de elektromotor leveren. De boot heeft dan een snelheid van ± 6 knopen. Het is een speciale 48 Volt uitvoering van de AGT 4000, ook wel bekend als Panda generator. Deze generator staat onder het achterdek in een geluidgeïsoleerde capsule.

Accusysteem en accu’s

Een 48 Volt full tractie accusysteem, zeer diep ontlaadbaar, bestaand uit 24 cellen van 2V die in 4 groepen van 12 Volt geschakeld zijn en vervolgens in serie zijn geschakeld. De capaciteit is 400Ah, waarvan circa 300Ah bruikbaar. 400Ah staat voor een gebruik van 40 ampère gedurende 10 uur. In de praktijk betekent dit, dat bij een matige snelheid van 40 à 45 ampère er op een volle accu ongeveer 6 à 7 uur gevaren kan worden. De capaciteit is dan nog circa 35%, 25% is het minimum dat nog in de accu aanwezig moet blijven. Bij hogere snelheden, verbruik van meer dan 50-60 ampère, loopt de actieradius terug. Het is belangrijk om de laadtoestand van de accu bij te houden. Er is een accumonitor geïnstalleerd waarop onder andere af te lezen is, wat het huidige verbruik van de motor is, bijvoorbeeld 40 ampère, en hoeveel energie de accu’s nog in percentage bevatten.

De accu’s zijn loodzuur accu’s die afhankelijk van het gebruik regelmatig met water moeten worden gevuld. Het onderhoud van deze accu’s bestaat uit het zorgen voor voldoende lading en het zorgen voor bijvullen van voldoende gedestilleerd water. Daarvoor is een automatisch vulsysteem gemonteerd. Per set van 6 accu’s kun je een slang aansluiten op een jerrycan met gedestilleerd water. Doordat de batterijen gelinkt zijn met een vlottersysteem stromen ze vanzelf vol.

1 groep van 6 geschakelde batterijen totaal 12V, pakket van ± 40x30x40 cm met vulsysteem.

Elektrisch systeem

Naast de 48V van de aandrijving zijn er twee Optima gel-accu’s aan boord voor het starten van de motor en de apparatuur. De apparatuur aan boord heeft een eigen accu voor langdurig gebruik, een Yellow-top met 75 Ampère. De generator start met een Red-top accu. Deze accu kan dus altijd de generator starten ook al is de ’apparatenaccu’ leeg. Dit is natuurlijk nodig omdat de generator de 48V set moet voeden zodat altijd gevaren kan worden. De 48 Volt set wordt natuurlijk ook opgeladen bij het aansluiten van de boot op de walstroom. Hiervoor is een aparte, zeer sterke Zivan lader gemonteerd die circa 18 Ampère trekt en waarschijnlijk in ongeveer 9 uur de accu’s vol laadt. Dit moet ik zelf nog wel een keer nameten.

De boot wordt met een Victron Multiplus compact aangesloten op walstroom. Dit is een omvormer 12V naar 220V voor 800W, een acculader voor twee accu’s met omschakelautomaat. Hierop is ook een accumonitor aangesloten zodat de laadtoestand van beide accu’s gemonitord kan worden.

Hartelijke, elektrische vaargroet, Yvan Veninga

Prettige bijkomstigheid: compacte motor aan de schroefas dus een lage motorkist.


WordPress website gemaakt door Boon Webdesign