HomeOver Zweedse botenWaarschuwing

Waarschuwing

Belangrijke aanbeveling vóór aanschaf van een houten klassieke boot

Als leek start je – in je enthousiasme – soms net iets te snel of matig geïnformeerd met een hobby. Als je een oldtimer auto koopt die het niet doet, blijft hij stilstaan op de plek waar deze staat. Heb je echter een boot die lek is, dan verdwijnt deze naar de bodem…
Wij willen kopers in spé met klem adviseren, voorafgaand aan de aanschaf van een houten klassieke boot, deze door een erkend bedrijf te laten inspecteren. Bij zo’n inspectie wordt goed gekeken naar onderwaterschip, lenspomp en elektrische installatie. Daarnaast wordt de algehele conditie van de boot beoordeeld en wordt een advies, samen met een waardetaxatie, vastgelegd in een rapportage. Een dergelijke rapportage is een uitstekende leidraad voor aanschaf, maar ook noodzakelijk voor een goede verzekering van de boot. Een goed advies bij aanschaf kan mogelijk ellende, kosten achteraf en wellicht, gedeeltelijk of algeheel verlies (in waarde) van uw boot voorkomen.

Enkele tips na aanschaf

TIP 1: Luister de dagen na tewaterlating van de boot of de intervallen waarmee uw lenspomp aanslaat korter worden (stopwatch erbij), dat betekent dat het hout van uw boot ‘dichttrekt’.

TIP 2: Laad tijdens uw afwezigheid PERMANENT, door middel van een acculader (zgn. ‘druppelaar’) via walstroom, uw accu op. Een werkende lenspomp neemt namelijk behoorlijk wat stroom af!

TIP 3: Zorg dat de boot van binnen onderin ALTIJD schoon is. Viezigheid, klodders vet, blaadjes, houtkrullen, al deze zaken kunnen uw lenspomp doen verstoppen of de vlotter ervan hinderen, waardoor de lenspomp zijn werk niet meer kan doen.

TIP 4: Zorg dat er ALTIJD doorstroming van bilgewater mogelijk is van het hoogste punt in de romp naar het laagste punt waar de lenspomp staat. Bij bouw worden hiervoor altijd kleine gaten in de balken tegen de huid gemaakt: houd deze gaten open en schoon.

TIP 5: Als er water in uw boot staat, denk dan niet: “Ach, het kan nog wel even”. De hogere planken staan normaliter niet in contact met water; deze zijn dus niet verzadigd, hebben grotere kieren en laten dus sneller water door. Een boot stroomt ‘aan het einde’ veel sneller vol dan in het begin!

TIP 6: Als helaas toch uw boot gedeeltelijk of geheel onder water is gelopen: pomp alles leeg, maak alles schoon en droog, maar start NOOIT zelf de motor!!! U kunt namelijk de motor in 1x meteen in de ‘soep’ draaien. Laat een erkende specialist de motor schoonmaken en opnieuw in werking stellen.

Tel voor twee!
Neem a.u.b. onze welgemeende adviezen ter harte: “Een gewaarschuwd mens, telt voor twee”. Uiteraard zal de Zweedse Klassieker Club u zo veel mogelijk met raad en daad bijstaan en kunt u (andere) clubleden benaderen voor informatie en hulp. Samen kunnen we deze hobby koesteren!

Het ZKC-bestuur


WordPress website gemaakt door Boon Webdesign