HomeOver de clubOverzicht botenSindur

Sindur

RVEN nr 4923

C.G.Pettersson type Wiking uit 1935 – 9.10 x 2.30 x 0.75 meter

Klik HIER om Piet Veldhuis andere boot de ‘Vindö’ te bewonderen.

Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.

Specificaties

  • Ontwerper: C.G. Pettersson nr 805
  • Type: Wiking
  • Werf:
  • Bouwjaar: 1935
  • Bouwnummer:
  • Lengte: 9.10 m
  • Breedte: 2.30 m
  • Diepgang: 0.75 m
  • Motor: Yanmar 3JH25A dieselmotor uit 1998

Informatie

Mijn belangstelling voor de watersport is er eigenlijk altijd al geweest. Van mijn eerst verdiende geld heb ik een bouwpakket van een zeilboot gekocht en deze zelf gebouwd. Door de jaren heen heb ik diverse zeilboten gehad, veel aan verbouwd, gerepareerd, gerestaureerd en onderhouden.

Mijn nieuwe boot, Sindur, kwam enkele jaren terug in beeld. Lange tijd stond op de jachthaven een motorjacht te zieltogen, onbeschut en onafgedekt. Langzamerhand veranderde deze boot in een wrak. Toch moet het ooit een prachtige boot geweest zijn met een schitterend lijnenplan, gebouwd van mahoniehout. Op een gegeven moment ben ik er eens bij gaan kijken. Zou een restauratie nog haalbaar zijn? Van wie is die boot? Welk verhaal hoort daar bij?

Eerst maar vragen bij de eigenaar van de jachthaven. De eigenaar van de boot bleek overleden en de nabestaanden hadden i.v.m. de doorlopende kosten afstand van de boot gedaan. De werfeigenaar was bereid de boot voor een luttel bedrag aan mij te verkopen.Vervolgens heb ik een haalbaarheidsonderzoek aan de boot gedaan qua staat en te verwachten kosten. De conclusie was: het is nog niet te laat voor de boot, maar er moet nu wel wat gebeuren. Kortom, ik zag er wel gat in (menig gat zelfs). Dus na overleg thuis, de boot gekocht incl. de bok waar hij op stond. Vervolgens de grote opruiming en schoonmaak. Zeven autovrachten grof huisvuil en twee kruiwagens compost verder was de boot klaar voor vervoer naar mijn huis.

Op een dieplader met kraan de boot half in de tuin, half in de garage laten zetten. Een tent er over heen gebouwd,en dan beginnen aan de restauratie. Die duurde van 28-09-2015 tot 27-03-2017. Vrijwel elke dag heb ik er 1 of meer uren aan gewerkt. De totale kosten bedragen ruim 25.000 euro.

Wat is er dan allemaal gebeurd?

  • de spanten (staal) hersteld en waar nodig opgelengd met RVS
  • de eikenhouten spanten waar nodig hersteld
  • het zaathout hersteld, een nieuwe eiken kiel geplaatst
  • de achterkajuit verwijderd en vervangen voor een dekluik
  • het volledige dek en de opbouw vernieuwd
  • het voordek luik vervangen voor een grotere koekoek
  • een ankerkast gemaakt
  • de kuip, kajuitbetimmering en motorfundatie gerestaureerd en aangepast op de nieuwe situatie
  • de motor, schroefas, roer en alle technische installaties vernieuwd
  • alle houtwerk goed gedroogd en binnen en buiten in de epoxy gezet
  • de volledige stoffering en dektent.

De restauratie is zoveel mogelijk volgens de originele tekeningen van het scheepvaartmuseum in Stockholm uitgevoerd. Maar dan wel met de nieuwe beschikbare technieken. Ik heb gelukkig alles zelf kunnen doen en ben eigenlijk niets schokkends of onverwachts tegengekomen. Het enige wat mij tegenviel was dat ik een jaar niet met de boot op vakantie geweest ben en gedurende de bouwtijd maar sporadisch gezeild heb.

Maar dit alles hoop ik nu de boot klaar is weer op te kunnen pakken. Op dit moment ben ik met de boot leren varen. Hij stuurt veel minder direct dan mijn zeilboot en dat is erg wennen. Ik hoop dat ik tijdens mijn tochten met deze boot ook bij de clubevenementen kan zijn opdat ik dan de andere leden kan ontmoeten en ervaringen delen.

Hartelijke groet,







WordPress website gemaakt door Boon Webdesign