RVEN nr
Zeiljacht Thetus – Vindö 30
Klik HIER om Piet Veldhuis andere boot de ‘Sindur’ te bewonderen.
Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.
Specificaties
- Ontwerper: Carl Andersson
- Type: Vindo 30
- Werf: Vindo – Hänan Zweden
- Bouwjaar: 1965
- Lengte: 9.00 m
- Breedte: 2.42 m
- Diepgang:
- Motor: Ruggerini MM150
Informatie
Zeiljacht Thetis, Vindo 30.
Nadat wij in 2017 zijn gaan varen met de Sindur ging voor ons een heel nieuw vaargebied open. Waar wij eerder alleen op ruim water kwamen voeren wij met de motorboot op veel kleiner water, plassen, vaarten, kanalen en rivieren door heel Nederland was en is ons vaargebied.
Echter de Sindur leent er zich niet echt voor op ruim water te varen. De laatste jaren begon ik dat en het zeilen wel als een gemis te ervaren. Ik ben gaan denken aan een nieuw restauratieproject in de vorm van een zeiljacht van rond de 9.00 mtr.lang. Ik vond echter wel dat het een bij de motorboot bijpassend project moest betreffen.
In 2020 deed zicht de mogelijkheid voor om een houten Vindo 30 uit 1965 te kopen die al vele jaren niet meer gevaren had. De vindo 30 is 1 van de eerste seriejachten van deze Zweedse werf, toen nog in hout gebouwd. Van deze serie boten resten nog maar weinig exemplaren, dat maakt hem zeker in Nederland uniek.
Het ontwerp is van Carl Andersson, bekend van de eerste Hallberg Rassey zeiljachten. De Hr. Hallberg werkte op de Vindo-werf en is later zelf een jachtwerf gestart.
De betreffende boot stond een aantal jaren in een hal en was volledig uitgedroogd.
Doordat de basis goed was en het werk redelijk overzichtelijk voor mij, en tevens de belangstelling voor de boot door
anderen nihil was heb ik deze kunnen kopen voor een redelijke prijs.
Ik heb de boot naar Akersloot laten transporteren en ben aan het werk gegaan. Het voornaamste werk bestond uit de romp weer waterdicht te krijgen en de kuip te repareren. De romp kaal gehaald vervolgd door breeuwwerk en lijmwerk en enig lak en schilderwerk. Tevens heb ik enige aanpassingen gedaan aan de inrichting zodat de boot meer aan mijn verlangens voldeed.
Een verhaal apart bleek de motor te zijn, deze bleek niet ingebouwd te zijn, dus dit alsnog gedaan. De motor, een Ruggerini MM150, bleek echter van alles aan mis te zijn, onderdelen niet meer verkrijgbaar. Uiteindelijk heb ik een 2e motor van dat type moeten kopen waarmee ik hoop de problemen afdoende te kunnen verhelpen.
Ik hoop in 2023 voor het eerst grotere tochten te kunnen maken.
Groet,
Piet Veldhuis.
S