Zijn jonge jaren
Knud Hielmberg Reimers is in 1906 in Denemarken geboren. Hij kreeg er les in botenbouw en ontwerp bij ‘Krupp-Germania Werft’, de Duitse werf in Kiel in de jaren ’20. Een van zijn mentors was de beroemde jachtontwerper Henry Rasmussen van Abeking & Rasmussen in Bremen, Duitsland. Samen deelden ze de ideeën en dromen van het bouwen een snellere zeiljachten. In zijn adolescente jaren verhuisde hij naar Zweden en kwam in dienst van het ontwerpbureau van Gustaf Estlander te Stockholm. Na diens dood nam Reimers dit ontwerpbureau over en vestigde zich als een succesvol scherenkruiser ontwerper. Hij verminderde de extreme lengtes die deze boten hadden bereikt en gaf hen meer volume op de waterlijn. Zijn ontwerpen resulteerden in het stijver, sneller en meer zeewaardig zijn.
Knud Reimers ontwierp een groot aantal scherenkruisers, zeewedstrijd- en toerschepen en zelfs motorschepen. Tevens heeft hij ook schepen voor eenheidsklassen ontworpen. Reimers’ roem verspreidde zich snel en hij kreeg ontwerpverzoeken van over de hele wereld.
Succesvol design
Hij werd internationaal bekend met zijn eenheidsklasse ‘Tumlaren’ (bruinvis); bloedstollend mooi en met zeer goede zeileigenschappen, waarvan een groot aantal op dit moment zijn te vinden in de Verenigde Staten en Australië (zie ook clubleden Yvette en Gilbert). Knud Reimers’ ontwerpen kenmerkten zich door evenwicht en gevoel voor verhoudingen. Ze worden vaak herkend aan hun zachte spronglijn, de bolle boog en een slanke ‘derrière’ eindigend in een positieve, gebogen spiegel.
In de vroege jaren zestig ontwierp Reimers ‘Fingal’, een van de eerste series met glasvezel. Fingal was zeer succesvol, zowel op de markt en op de circuits. Een jonge Peter Norlin voer bijvoorbeeld een Fingal naar de overwinning in de zeilwedstrijd ‘Gotland Runt’ in 1966. ‘Bacchant’ werd gebouwd in 1964/65, als ‘grote zus’ van de Fingal. Eigenlijk heette dit boottype ‘Bacchant IV’. Knud Reimers was dol op de naam en had al eerder drie ontwerpen gemaakt met dezelfde naam. Misschien wel de beroemdste was de grootste en laatste 75 m2 scherenkruiser. Ze werd gebouwd in 1936 op de Neglinge werf en was lang, slank, snel en overweldigend mooi.
Knud Reimers stierf in 1987 in Zweden.