Ole Evinrude
Ole Andreassen Aaslundeie werd geboren in Vardal (nu Gjøvik), in Oppland, Noorwegen. In oktober 1881 emigreerde het gezin naar Amerika en vestigde zich op een boerderij in Ripley Lake nabij Cambridge, Wisconsin. De Evinrude achternaam, die hij aannam in de Verenigde Staten, verwees naar de Evenrud boerderij in Vestre Toten, waar zijn moeder was geboren. Op zestienjarige leeftijd ging Ole Evinrude naar Madison, waar hij werkte in een machinewerkplaats en zelfstandig bouwkunde studeerde. Hij werd machinist op diverse gereedschapsmachines bij bedrijven in Milwaukee, Pittsburgh en Chicago.
Evinrude Motor Company
Als mede-oprichter van de motorfabriek Clemick & Evinrude (1900), ontwierp Evinrude in 1907 de eerste praktische en betrouwbare twee-cilinder buitenboordmotor van staal en messing, met een slinger aan het vliegwiel om te starten. In 1907 had hij zijn eerste benzine aangedreven buitenboordmotor en twee jaar later richtte hij in Milwaukee Evinrude Motor Company op. In 1912 had die firma 300 werknemers in dienst.
Evinrude verkocht zijn helft van de Evinrude Motor Company in 1913, onder de voorwaarde dat hij voor vijf jaar weg zou blijven uit buitenboordmotor business. Hij bleef gedurende deze tijd echter motoren ontwerpen en ontwikkelde een nieuwe motor met lichtgewicht aluminium. Deze twee-cilinder motor woog een derde minder dan het Evinrude Motor Company’s best verkochte, een-cilinder model en produceerde 50% meer vermogen!
Elto Outboard Motor Company
Dus, vijf jaar later in 1920, besloten Ole en zijn vrouw Bess om een nieuw bedrijf te starten, maar konden zij nog steeds geen gebruik maken van de naam ‘Evinrude’. Daarom noemden ze hun nieuwe bedrijf ‘Elto Outboard Motor Company’. ELTO is afgeleid van de eerste letters van “Evinrude Twin Light Outboardmotor”. In 1925, overstegen Elto’s verkopen die van marktleider Evinrude Motor Co. In 1928 introduceerde Elto Amerika’s eerste vier-cilinder twee-takt buitenboordmotor: de Super Elto Quad, die in staat was om snelheden boven de 37 km per uur te halen. Elto was het meest winstgevende bedrijf dat jaar.
Intussen ging het niet zo goed met Evinrude Motor Co. en in 1929 stelde Stephen Foster Briggs (mede-oprichter van de nieuwe eigenaar, Briggs & Stratton Corporation) een fusie voor tussen Evinrude Motor Co., Elto Outboard Motor Co. en Lockwood Motor Co. Ole Evinrude stemde in met de deal en werd voorzitter van Outboard Motors Corporation (OMC) met hoofdkantoor in Milwaukee. In eerste instantie bracht elk van de drie bedrijven een complete lijn van motoren op de markt, maar om de economische depressie te overleven, was een nieuwe strategie nodig. “Evinrude” werd het premium-merk, terwijl “Elto” werd gepositioneerd als de economy-lijn. Deze positionering hielp het bedrijf de ergste jaren door, maar met de overname van Johnson Motors Company in 1935 werd Elto iets van een weeskind in de OMC familie.
In 1938 werd de 1,1 pk Evinrude Scout, later omgedoopt tot de Ranger, geïntroduceerd. De ½ pk Evinrude Mate kwam minder dan een jaar later met een adviesprijs van 34,50 dollar. Elto stelde hier de 1.1-pk Pal tegenover, die verkocht voor 37,50 dollar en de Elto Cub in 1939.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog eindigde de productie van civiele modellen en vervolgens eiste de welvarende naoorlogse economie grotere, snellere, meer functie-beladen motoren. OMC liet na om het merk Elto na de oorlog nieuw leven in te blazen, maar gebruikte nog kort de naam in 1949 voor enkele moteren gemaakt door OMC’s Gale Products. Elto buitenboordmotoren werden geproduceerd tussen 1921 en 1941. Evinrude motoren bleven in productie en na de dood van Ole Evinrude in 1934, leidde Ralph Evinrude het bedrijf tot 1982. Gedurende zijn 55 jarige carrière in het familiebedrijf breidde Ralph Evinrude de productlijn uit met boten, maaimachines, sneeuwscooters en kettingzagen. Het bedrijf werd actief over de gehele wereld. Toen hij met pensioen ging had OMC meer dan 9000 werknemers in de gehele wereld. Sinds 2001 bestaat OMC niet meer, maar de merknaam Evinrude alsmede de producten zijn sinds 2002 eigendom van Bombardier, sinds enkele jaren BRP (Bombardier Recreational Products).
Modellen
ELTO buitenboordmotoren kenden de Cub, Pal en Ace, in de soorten Ruddertwin en Lightwin.
Elto Cub 0,5 pk; Elto Pal 0,9 – 1,1 pk en Elto Ace 1,4 – 1,8 pk
Geproduceerd gedurende slechts twee jaar, is de Elto Cub interessant in de eerbiedwaardige geschiedenis van de buitenboordmotor industrie. Met een gewicht van slechts 8,5 pond, werd deze 0,5 pk motor geadverteerd als de “lichtste buitenboordmotor ter wereld”, bij de invoering ervan in 1939. De Elto Cub vulde een kleine niche in de markt buitenboordmotor van de late jaren 1930. De Cub was vanwege zijn gewicht alleen geschikt voor licht gebruik.
Downloads
- Download de pdf: Elto C en D, handleiding, engelstalig, 49 pagina’s (7 Mb)
- Download de pdf: Overzicht Evinrude manuals (1.3 Mb)
- Let op: Evinrude manuals zijn nog volop te vinden via internet!