Een ‘Salonboot’ is een lange, smalle en elegante boot, met een overdekte opbouw met ruiten rondom en een open kuipruimte achter in het achterschip, om passagiers te vervoeren.
Soms heeft een salonboot een kuip voor de salon. Voor de salon bevinden zich meestal nog de bestuurdersplaats, de motor en en relatief kort voordek. Salonboten zijn vrijwel altijd karveel gebouwd (karveel = de planken van de boeg liggen vlak langs elkaar), vaak van mahoniehout en tussen de 9 en 14 meter lang. De opbouw is elegant met mooie details. Slaapplaatsen ontbreken meestal, de boten zijn toegerust voor dagtochten met een gematigde snelheid op beschut water.
Salonboten werden in de jaren twintig veel gebruikt en door o.a. C.A. Fagerman, C.G. Pettersson, Knut Ljungberg en Ruben Östlund ontworpen. De boten dienden ter ontspanning, voor het onderhouden van sociale contacten, vandaar de naam ‘salon’, als een drijvende salon dus. De snellere salonboten deden dienst als watertaxi voor snel personenvervoer.
Hieronder een foto van de bekende Sjöexpress, ofwel ‘zee-express’, een snelle salonboot als watertaxi. Er zijn op de Sjöexpress-werf op Lidingö in Stockholm vele van dergelijke snelle salonboten van stapel gelopen.