Boot: Voorheen eigenaar van klassieke houten motorboot: ‘Siggan’, 1934/35, 9,00 x 2,4 meter
Over de eigenaren
Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.
De boot ‘Siggan’ is ontworpen door Knut Ljungberg in 1934 en is 1934 of 1935 gebouwd op de scheepswerf Frohberg te Lindingo voor de eerste koper, ene heer Engberg, destijds directeur van SWEDISH MATCH., althans dat wordt beweerd door de vorige booteigenaar uit Sneek. De naam ‘Siggan’ zou de naam van de vrouw van deze heer Engberg zijn. Bouwmaterialen van de ‘Siggan’: mahonie op eiken en stalen spanten.
Na al weer een aantal jaren bezig te zijn geweest om ‘vroegpensioen” waardevol in te vullen, kwam ik bij de watersport terecht. Door meezeilvakanties en een zeilregatta in Australie overwoog ik eind 2006 de aanschaf van een eigen boot. Alhoewel mijn vrouw helemaal niets met boten heeft en ondanks het gezegde ”Paarden en boten helpen je huwelijk naar de kloten”, speurde ik toch het internet af. En toen zag ik ‘Siggan’ en ik wist het gelijk: “Deze boot moet het worden!”. Met zoon en neef ben ik op een zaterdag voor een bezichtiging naar Sneek gereden en toen is het allemaal begonnen. Bekijk de foto’s en jullie begrijpen het ongetwijfeld.
Na enig onderhandelen en een positief expertiserapport, kocht ik de boot in februari 2007. Maar ja, toen begon de wat moeizame weg langs diverse watersporttoeleveranciers, want voordat ik de boot naar regio Loosdrecht wilde halen moest er nog veel gebeuren: kaalhalen en opnieuw lakken; nieuwe bekleding; nieuwe bootkappen; nieuw bootsaverzeil, motorbeurt… Ik behoor niet tot de doe-het-zelvers en dat betekent: ‘uitbesteden’. Het ging in 2007 blijkbaar nog heel goed in de watersportbranche, want als klant ondervond ik niet echt een klantgerichte opstelling.
Kortom: eind mei 2007 kon ik de boot naar Loosdrecht overvaren, teleurgesteld over geleverde diensten. Omdat de boot met een Volvo Penta B30 (6 cilinder benzinemotor van 170 PK) is voorzien, moest ik ook nog snel m’n 2 vaarbewijzen halen; 1 vanwege de snelheidspotentie en 2 omdat ik er ook het IJselmeer mee op wilde. Tijdens de overtocht bleek al snel, dat de motor –een toch wel essentieel onderdeel van een motorboot– niet soepel liep en zelfs af en toe afsloeg. Daarna bleek ook, dat er veel mis was met deze motor. De bootexpert uit Friesland had e.e.a. toch niet goed gecontroleerd en geadviseerd en na enig ‘overleg’ stortte hij het bedrag voor zijn inbreng terug op mijn rekening, maar meer kon en wilde hij niet doen. Voor mij betekende het echter, dat de motor een volledige revisie moest ondergaan in 2008.
Ook is duidelijk, dat ik niet de DERDE eigenaar van de boot was, maar waarschijnlijk de 5de of 6de. De boot werd destijds verkocht door iemand, die verklaarde sinds 1992 de 2de eigenaar te zijn. Hij had de boot in Zweden gekocht van de familie van de eerste koper/eigenaar en vertelde hier prachtige verhalen over. Via een contact in Zweden vernam ik echter, dat dit niet waar was…
Inmiddels heb ik in het najaar van 2014 ‘Siggan’ verkocht aan een nieuwe eigenaar in Zweden. Terug naar haar roots dus! Echter ik heb vele prachtige vaartochten met ‘Siggan’ gemaakt en veel leuke nieuwe mensen leren kennen. Ik blijf dan ook ‘Vriend van de ZKC’ en met de prachtige foto’s op deze pagina blijft ‘Siggan’ toch zichtbaar voor enthousiastelingen hier!
Hartelijke groeten