Boot: ‘Camilla’, Forslund raceboot, 1962, 185 pk, 6,2 x 1,8 meter
Over de eigenaren
Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.
Een snelle Zweedse, genaamd ‘Camilla’
Camilla was de dochter van Ove Forslund en daar heeft hij deze kleine serie snelle boten naar vernoemd die hij in Stockholm heeft gebouwd. Destijds (begin jaren ’60) de snelste serie-gebouwde boot in Scandinavië dankzij de vette Amerikaanse V8 van Chris Craft (ook in de Italiaanse Riva van toen terug te vinden), een revolutionaire V-bodem en natuurlijk de bouw met het lichte en stijve hechthout. De filosofie van Ove samengevat: “Koop de dikste motor die je in de wereld kunt vinden en zet die in het lichtste bootje dat je kan bouwen – dat wordt lachen!”
Alhoewel ik meer een zeiler ben en eigenlijk niet zo van lawaai hou op het water, sprak dit idee me toch ook wel aan en heb ik de boot een jaar of 10 geleden gekocht in Stockholm. Daar had hij al een jaar of 20 in een loods gelegen van de Zweedse marine, voordat de vorige eigenaar hem kocht en hem ook nog een jaar of 5 in de loods op zijn werk had gestald. Al die tijd in een slechte staat. De reden bleek een gat in de revolutionaire V-bodem. Waarschijnlijk was iemand met een aardig gangetje op een stuk hout gevaren en is de boot gezonken. De bekleding was grotendeels verdwenen en er zat water in de cilinders van de motor. Het hout van de romp was gelukkig nog hard en in goede staat.
Een jaar of 10 heeft het me gekost om de boot volledig te restaureren. De boot is helemaal uitgekleed en op de kop gelegd. Vervolgens is de romp hersteld, het dek volledig vernieuwd, het interieur vakkundig in stijl vervangen, de motor gereviseerd en opgeknapt met originele onderdelen die ik in de VS heb gevonden. Ontbrekend beslag vond ik bij ‘Tackel och Tag’ in Stockholm.
Een Zweedse vriend heeft foto’s van de restauratie laten zien aan de inmiddels 86-jarige Ove Forslund. Die schijnt de restauratie wel te waarderen, maar vermeldde fijntjes dat de bouw ervan een stuk sneller ging… Het gezwoeg was snel vergeten met de vermelding in een Zweeds houten boten blad dat de mooiste Camilla toch maar mooi in Nederland ligt!!!
Het schijnt dat je makkelijk met een man of 5 achter het bootje kunt waterskiën. Na alle jaren van schuren en lakken in de schuur gaan we dat van de zomer dan maar eens controleren!
Groeten