Geschiedenis
Karl-Axel Skärlund – de ontwerper van de beroemde Penta-U2 motor – ontwierp in 1933 de Trim motor voor de firma Bolinders in Stockholm. Bolinders werd opgericht in 1844 door de gebroeders Jean en Carl Gerhard Bolinder en maakte onder andere stoommachines, binnenboordmotoren, fornuizen en tractoren. In 1932 fuseerde Bolinders met de firma Munktell en ging de firma verder onder de naam AB Bolinder-Munktell (afgekort BM). Bolinder-Munktell werd op zijn beurt weer overgenomen door Volvo in 1950, waarna de naam veranderde in BM-Volvo. 1973 veranderde bedrijfsnaam in Volvo BM AB als onderdeel van de Volvo groep en sinds 1995 heet dit bedrijfsonderdeel Volvo Construction Equipment. Na overname werden er aanvankelijk nog wel scheepsmotoren geproduceerd, maar legde men zich uiteindelijk toe op tractoren, tractormotoren en tractoronderdelen. Het duurde tot 1997 voordat Volvo het achtervoegsel ‘BM’ bij de naamgeving van eindproducten wegliet.
Wat mooie foto’s van oude scheepsmotoren en tractoren vindt u op: www.bolinder-munktell.se. Ook is er nog een Bolinder-Munktell museum waar veel machines te bewonderen zijn: Munktellmuseet, Munktellstorget SE-633 43 in Eskilstuna, Zweden.
De gebroeders Jean en Carl Gerhard Bolinder.
De fabriek van Bolinders in 1893.
Het Munktell Museum
Trim motor modellen
De Trim motor werd gemaakt in vier modellen:
E: een 1 cilinder motor met 3 tot 4 pk,
A: een 2 cilinder motor met 6 tot 8 pk,
T: een 2 cilinder motor met 4 tot 5 pk en
C: een 2 cilinder motor met 20 tot 22 pk.
De Trim racemotor was gebaseerd op het model T maar had 30 pk en was 10 kg lichter.
Trim motoren werden over het algemeen beschouwd als een hoge kwaliteit motoren, ze werden
tot aan de Tweede Wereldoorlog geproduceerd.
De Trim 2 cilinder buitenboordmotor.