Motorkruisers zijn de grootste en indrukwekkendste klassieke houten motorboten. Om een echte motorkruiser te zijn, is de boot minstens 11 meter lang met een mooi verzorgde opbouw. Verder moet de boot in staat zijn veilig lange afstanden buitengaats af te leggen.
De opbouw van motorkruisers combineert het vooronder van de roefboot, met de midscheepse kajuit van de salonboot. Vaak is een halfplanerende snelheid van 10 tot 15 knopen mogelijk. Vele motorkruisers waren destijds kostbare symbolen van welstand. Hugo Schubert, C.G. Pettersson, Knut Ljungberg en Ruben Östlund hebben mooie motorkruisers ontworpen. Soms werden de boten ook gebruikt als ‘express-kruiser’, ofwel een motorkruiser met –gezien zijn lengte– een extreme topsnelheid. De motorkruiser als snelle salonboot, maar met zeer riante binnenruimte.
Hieronder tekeningen van de ‘Raket’, een ‘express-kruiser’ van C.G. Pettersson uit 1929.
Hieronder een zijaanzicht van de motorkruiser ‘Ingrid’; bouwjaar: 1918, 18 x 3,25 meter; 12 knopen.