HomeVÄNER jol, houten Zweedse klassieke boot, bouwjaar 1967

VÄNER jol, houten Zweedse klassieke boot, bouwjaar 1967

Vraagprijs, inclusief tandem-asser boottrailer: € 14.000
zonder boottrailer: € 12.500

Voor Galatea, die ik 25 jaar met zorg heb onderhouden zoek ik een liefhebber. Ze werd gebouwd in Åmål, gelegen aan het Vänermeer in Zweden. Ik heb diverse veranderingen en verbeteringen aangebracht.

Galatea (zeenimf en dochter van de zeegod Nereus) heeft een slank gelijnde romp met een mooie zeeg.

BOUWMATERIAAL:
ROMP: overnaadse mahonie houten stroken op eiken spanten. Twee RVS stootlijsten langs beide boorden.
KAJUIT & STUURHUIS: mahonie opbouw en dek, dak en gangboorden van watervast multiplex afgewerkt met teakstroken met rubber naden.

AFMETINGEN (mtr): lengte 7,10 breedte 2,10 diepgang 0,80; doorvaarthoogten: toplicht 2,10 stuurhuisdak 1,70 (met mastje omlaag) en met stuurhuisramen verwijderd 1,30. Gewicht vaarklaar 1850 KG.

AANDRIJVING: dwars, onder het achterdek, geplaatste Lambordini marine driecilinder dieselmotor, type LDW 1003 M, 34 PK (nieuw ingebouwd in 2003), die via een hydraulische variabele pomp de schroefas aandrijft. Hierdoor is zeer langzaam varen mogelijk, tot slechts 90 à 100 omw/min van de schroefas. De motor is met hydraulische gedempte motorsteunen gemonteerd op een fundatie-slede en kan zonodig met enige moeite in zijn geheel naar de kuip worden geschoven voor groot onderhoud. Aantal werkelijke draaiuren: nog geen 600. Verbruik bij een kruissnelheid 9 à 10 km/uur: < 2 ltr/uur.

BESTURING: hydraulisch Vetus systeem. Met het (gas)handle voor het motor toerental in de gewenste stand wordt de snelheid en voor- of achteruit geregeld met één “pienter” pookje, waarmee de variabele hydraulische pomp wordt bediend.

AFWERKING: Epifanes vernislak is vele malen op romp en opbouw aangebracht. Elk jaar een onderhoudslaagje (laatste juni 2023). Epifanes anti fauling op onderwaterschip (laatste juni 2023).

De ramen en het dakje van het STUURHUIS zijn demontabel gemaakt. In tien minuten kan de doorvaarthoogte worden verlaagd naar 1,27 meter.
Met enige moeite zijn het DAK, DEK & GANGBOORDEN los te maken (onzichtbaar geschroefd), mocht dat ooit nodig zijn.
De vlakke vloer van de KUIP is verdeeld in afzonderlijke luiken, die zijn ingelegd met teakstroken in rubber naden. Daaronder zijn de dieseltanks, de bilge pomp en leidingen makkelijk bereikbaar. In de kuip twee opklapbare ZIJTAFELS, waarop bijvoorbeeld een keuken- of kookkist kan worden geplaatst.

Het plafond in de KAJUIT is afgewerkt met demontabele paneeltjes. Er is een porta potti toilet. Van de twee zit/slaapbanken kan eenvoudig één breed bed worden gemaakt. Zonodig kan je in de kajuit overnachten, maar het comfort is vergelijkbaar met een eenvoudige campingboot.

De demontabele RAAMLIJSTEN zijn van mahonie.

De twee ergonomisch vormgegeven, mahonie houten STOELEN, met kussens, zijn in de kuip geplaatst op moderne Vetus stoelconsoles. Ze zijn goed instelbaar en draaibaar en bieden langdurig goed zitcomfort. Achter in de kuip is een verwijderbare zitbank met zit- en rugkussens.
WINTERZEIL: bij de boot hoort een stevig winteropslag zeil, tweedelig, professioneel gemaakt van zwaar vrachtwagenhuif zeildoek.

BOOTTRAILER: merk Salaho, tandemasser, met kenteken, gegalvaniseerd, bouwjaar 2012. Lengte 7,00 mtr, breedte 2,20 mtr. Aan weerszijden drie hoge bootsteunen. Totaal maximaal gewicht 2700 KG, waarmee boten tot ca 2100 KG kunnen worden vervoerd. De trailer heeft minder dan 800 Km gereden.

Galatea is te zien in Alphen aan den Rijn of in jachthaven in Woubrugge.
Interesse?: bel 0655510808 of mail nickvanderheul@kpnmail.nl

15 augustus 2023












WordPress website gemaakt door Boon Webdesign