HomeSnipa, Bouwjaar ca 1930

Snipa, Bouwjaar ca 1930

 

Vraagprijs € 27.750

Deze klassieker uit Zweden is uitgerust met een elektromotor en is daarmee een stille en uitstootvrije klassieker.
De elektrische boot voldoet aan de eis die volgend jaar geldt aan varen in de historische binnenstad van Amsterdam en met een doorvaarhoogte van 1.75 m zijn de meeste bruggen geen probleem om onderdoor te varen. Maar u kunt natuurlijk ook in alle stilte genieten op de meren en poelen.

De boot is klaar om zijn bemanning en gasten te verwelkomen voor ontspannen vaartochten en onvergetelijke momenten op het water.

In de gezellige kuip kan u een heerlijk glas wijn drinken en in de knusse roef zitten bankjes met kussens waar het lekker zit als het weer omslaat. De roef is om te bouwen tot twee slaapplekken.

De boot is erkend als varend monument en via de Zweedse Klassieker Club (zweedseklassiekerclub.nl) opgenomen in de Federatie Varend Erfgoed Nederland (fven.nl).
De boot is uitgerust met een nieuwe lithium-ijzer-fosfaat batterij (LiFePO4). Dit nieuwe type batterij kent veel voordelen t.o.v. de oude lood-batterijen, namelijk:
· Geen onderhoud
· Tot 90% diepontladen
· Diepontladen-beveiliging (10%)
· 5x zo veel oplaadcycli
· Hoge energiedichtheid
· Licht van gewicht
Dit zorgt bij een volle accu voor een lange vaartijd van ca. 12 uren, grote betrouwbaarheid en een lange levensduur.

De ‘Sommar’ is gebouwd rond 1930 op een werf in Zweden onder toezicht van ontwerper C.G. Petterson. Deze klassieker heeft een houten romp, hydraulische stuurwielbesturing en enkel roer met extra helmstand. 

De boot is bij werf van der Kooi in Rottervalle (Frl.) gerestaureerd waarbij de karakteristieke elementen zijn behouden. Het houtwerk is helemaal gaaf en de dieselmotor is vervangen door een elektromotor.

Het grote loodaccu-pakket is vorig jaar vervangen door één krachtige accu en is geplaatst op de oude plek van de dieselmotor. Hierdoor zijn de prima vaareigenschappen weer als vanouds.
De Sommar is verder uitgerust met een nieuwe acculader, omvormer, walstroom en voltmeter. Met mobiele Wifi (Mifi) is de status van de accu op afstand te volgen. Met zogenaamde geo-fencing kan de positie van de boot worden gevolgd en is daarmee ook beveiligd tegen diefstal.

EXTRA INFORMATIE
· De boot ligt in het water in Friesland
· Deze boot wordt zonder trailer geleverd
· De boot is te bezichtigen op afspraak

Algemeen
· Afmetingen: 7.20 x 2.80 m
· Bouwjaar: ca. 1930
· Ontwerper: C.G. Petterson
· Rompvorm: Rondspant
· Doorvaarthoogte: 175 cm
· Diepgang: ca. 70 cm
· Besturing: Stuurwiel (hydraulisch)
· Plek besturing: Binnen
· Roer: Enkel

Accommodatie
· Slaapplekken: Ja (2 pers.)
· Zitkussens roef: Ja

Motor en elektra
· Electromotor 2,4 KV, 48 V
· Electrische aansluiting voor 12V, 24V en 220V
· Laadkabels en adapters aanwezig voor laadpaal
· Kan geladen worden op eigen stroomnet (230V, 16A)
· Accu in waterdichte kunststofkist met deksel
· Deksel afgesloten met certificeerde hangsloten
· Voorbereiding voor zonnepaneel aanwezig
· Kruissnelheid: ca. 9 km/u
· Acculader: Ja
· Omvormer: Ja
· Voltmeter: Ja
· Ampèremeter: Ja
· Walstroom: Ja
· Bilgepomp: Ja

Uitrusting buitenom
· Anker bevestiging: Lijn
· Kuiptent: Ja
· Stootwillen, lijnen: Ja

Documentatie:

· Schouwkeuringsrapport
· Technische documentatie
· Electrische schema’s (elektrische installatie)
· Krantenartikel restauratie van boot in 2009

Neem contact op met Johannes Krol
Tel: 0611854279
johanneskrol@hotmail.com

Geplaatst: mei 2024


WordPress website gemaakt door Boon Webdesign