RVEN nr 4939
Snipa uit 1959 – 7.50 x 2.20 x 0.60 meter
Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.
Specificaties
- Ontwerper:
- Type: Snipa
- Werf:
- Bouwjaar: 1959
- Lengte: 7.50 m
- Breedte: 2.20 m
- Diepgang: 0.60 m
- Motor: Mercedes 636 dieselmotor
Informatie
Restauratie
Het is begonnen met het bouwen van een nieuwe sloep vanaf de tekening. Vanwege temperatuur problemen in mijn werkplaats schoot dit niet echt op. Daarom overgegaan op plan B. De aanschaf van een houten boot met een “ harde “ romp om hier een mooie sloep van te maken. Na lang zoeken viel het oog op een overnaadse sloep met een opbouw (kajuit). Deze lag al 9 jaar onder een goed afdak te wachten op de volgende eigenaar.
De boot was nog helemaal compleet. Vanwege droeve omstandigheden is er door de vorige eigenaar niks van het opknappen gekomen. Daarom nu te koop aangeboden. Zelf ben ik wezen kijken of de romp vooral nog goed was. Vanzelfsprekend waren er slechte onderdelen. Zowat de kajuit en gangboord bekleed met polyester. Dan kun je problemen verwachten wat ook hier het geval was. Rot eronder. Maar omdat de kajuit er toch af ging en ik de gangboorden wil vernieuwen is dat geen probleem. Die extra balk rondom vervangen ik ook. Zo zag de boot eruit bij aankoop. Er zat ook een motor in. Merk was door de bladeren en stof niet zichtbaar. Thuis bleek het een Mercedes 636 te zijn.
Waarschijnlijk is de boot uit 1959 of omstreeks dat jaartal wat ik er nu van nagezocht heb. Hij is 2.20 mtr breed en 7,5 mtr lang. De diepgang zal rond de 60 cm liggen. Ik ben nu bezig om alle onder te verwijderen die ik er niet meer op wil hebben en de onderdelen die vervangen moeten worden. Dan de Mercedes motor er uit om nagekeken te worden. Als die eruit is gaat de boot de schuur in en kan het opbouwen beginnen. Helemaal kaal maken en er weer een mooie sloep van maken. Het plan is om de voorplecht iets verlengen de boot in zodat er meer bergruimte ontstaat en het stuur achter de motor te plaatsen. Zodat de stuurman gezellig achterin de boot zit. Een nieuwe indelen met banken en bergruimte langs de kant en een mooie buiskap om het geheel met de kabelharing te complimenteren. Maar dan zijn we al een jaartje verder schat ik.