HomeOver de clubOverzicht botenVänskap

Vänskap

RVEN nr 

Snipa uit ± 1935 – 7.20 x 2.20 x 0.80 meter

Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.

Specificaties

  • Ontwerper:
  • Type: Snipa karveel-bouw
  • Werf:
  • Bouwjaar:
  • Lengte: 7.20 m
  • Breedte: 2.20 m
  • Diepgang: 0.80
  • Motor: Lomatec Marine dieselmotor

Informatie

Vänskap; oftewel ‘vriendschap’ in het Zweeds.
Een eenvoudige naam voor een bijzondere boot. Aangeschaft met een bijzondere vriend (Max van der Pols die inmiddels in het buitenland woont) vanuit een voorliefde voor bijzondere bootjes.

Opgegroeid met boten, kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Mijn eerste zeilherinneringen met mijn ouders zijn op een mooie houten Huisman zeilboot. En jaren – en zeemijlen – later, blijkt het water en boten een rode draad in mijn leven. Wonend op een nog varend woonschip in het centrum van Amsterdam, een zeilboot naast mijn woonboot, kwam ik op een goed moment ‘Vänskap’ tegen bij Rens en Peter van de Sloepenmakelaar in Weesp. Elk normaal denkend mens zou zeggen, dat je naast een drukke baan, al genoeg hebt aan het botenpark en een houten boot alleen maar meer tijd op zal slokken. Echter delft ratio het onderspit bij het zien van een dergelijk mooi bootje. Ondanks dat de lak krulde vanaf het dek en de motor nog niet lopend was.

De boot

‘Vänskap’ is een Snipa van 7.20 x 2.20 met eiken romp en opbouw. Het dek is van Oregon pine. Het bijzondere is dat de romp karveel gebouwd is, integenstelling tot de meeste Snipa’s die overnaads gebouwd zijn. Wij hebben nog geen andere Snipa met deze bouwwijze kunnen achterhalen en kennen ook de oorspronkelijke werf niet. Dit ondanks een ‘informatiezoektocht’, die ons zelfs naar de laatst bekende thuishaven in Zweden heeft gebracht (per zeilboot, dus dat was ook geen straf). Mocht dus een van de clubleden ons hier iets meer over kunnen vertellen, horen we dat graag!

Na de aanschaf zijn we aan de slag gegaan met het opknappen van het dek. Weer opnieuw de laklagen opbouwen en met behulp van Scheepswerf Bierenbroodspot de Albin weer aan de praat gekregen. De motor bleek het te vaak – en op de meest ongewenste momenten – te begeven. Najaar 2011 hebben we deze dan ook vervangen voor een 17 PK diesel en daarbij ook direct de inmiddels wat versleten schroefas vervangen. Maar bovenal blijkt het bootje in bijzonder goede staat te zijn en zijn er eigenlijk nauwelijks problemen mee.

We maken met ‘Vänskap’ inmiddels al de nodige dagtochten. In de Amsterdamse grachten is het een graag geziene en door toeristen gefotografeerde boot. Maar bovenal een heerlijk, levend scheepje om mee te varen.

Hartelijke groet


WordPress website gemaakt door Boon Webdesign