RVEN nr 4921
Ostlund Roefboot uit ± 1934 – 8.10 x 2.25 x 0.60 meter
Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.
Specificaties
- Ontwerper: Östlund
- Type: Roefboot
- Werf:
- Bouwjaar: 1934
- Lengte: 8.10 m
- Breedte: 2.25 m
- Diepgang: 0.60 m
- Motor: Lombardini LDW 84 pk dieselmotor uit 2004
Informatie
Opgegroeid op de Veluwe met aan de andere kant van de straat kilometers bos afgewisseld met akkers en weiden, maar de vakanties werden gedeeltelijk doorgebracht bij familie en 90% van hen woonde in Loenen a/d Vecht en omgeving. Daar is het dus begonnen, het niet aflatende verlangen naar spelevaren resp. varen. Het begon pas echt bij de zeeverkenners / loodsen door de mogelijkheid Wageningen in een redelijke tijd per bromfiets te bereiken.
De eerste eigen boot ,een Grundel, werd in 1970 aangeschaft. Vanaf 1977 wordt er “scherp” gezeild. Enkele jaren voor de pensioen gerechtigde leeftijd werd het plan opgevat, als het zover is, een houten Draak te restaureren. Het liep anders doordat onze zoon toevallig een tot sloop veroordeelde 75 jarige bakdekker van Huisman Ronduite in Aalsmeer zag liggen. De sloophamer was al in actie geweest en de motor, een moderne Vetus diesel, was als enig van waarde zijnd onderdeel reeds verwijderd. De werf was dankbaar het schip zo in haar slechte toestand af te kunnen geven. Dus opgehaald en in de tuin gezet. Na enige tijd werd de hoeveelheid rot hout groter en groter en na lang nadenken en vele gesprekken moesten de in Aalsmeer reeds begonnen sloop-werkzaamheden helaas tot een einde gebracht worden. Tot slot bleef er 1100 kg. lood , eiken dekdelen en mahonie latten over, een treurig einde dus.
Vorig jaar, nog steeds zeilend in/op plastic, hebben we na lang dubben een houten klassieker aangeschaft, deze is echter in veel betere staat en heeft voorlopig geen restauratie nodig Ze ziet er prachtig uit hetgeen regelmatig bevestigd wordt door opgestoken duimen. Wel moeten er enkele aanpassingen gemaakt worden, hoofdzakelijk veroorzaakt door de maten van de huidige motor.
Onze Nymphea lll is dus een Östlund met de maten 810 x 225 x 60, de kruiphoogte bedraagt 200 cm. Ze is gebouwd in 1934. Het dek is naad-karveel, ze wordt nu voortbewogen door een Lombardini diesel met 84 pk. Bij vol vermogen gaat het allemaal redelijk snel, helaas wel met de nodige herrie. Dit vermogen is echter wel weer praktisch omdat we om thuis te komen veel op stromend water moeten varen. Volgens de verkoper heeft ze in Heeg model gestaan voor de huidige Rapsody. Over de geschiedenis van deze Östlund is ons alleen bekend dat de vorige eigenaar in Heemstede woont en ze in 2014 op de Loosdrechtse Plassen een ligplaats had. Als iemand meer weet zouden we dat graag vernemen. Bij voorbaat dank hiervoor.
Nu kunnen we Nederland verkennen vooral ook daar waar we vroeger met diepstekende zeilboten niet konden komen. We hopen nog vele jaren plezier te hebben van onze Nymphea lll en ook daar, waar mogelijk, deel te nemen aan gemeenschappelijke vaartochten en andere activiteiten van de Zweedse klassieker club. We zijn tenslotte met pensioen.