Boot: Pettersson, 1927, 7,20 x 1,70 meter
Over de eigenaar
Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.
Een heel ander verhaal
In 2000 kocht ik mijn Pettersson van Sytse de Haan. Hij haalde ze destijds uit Zweden; ik vond ze mooi en wilde er graag eentje hebben. Maar… wij wonen in een polder en een boot kan hier niet te breed zijn, maximaal 2 meter. Deze is maar 170 centimeter, dus past perfect.
In het begin was er een bruggetje van 1 meter hoog waar de boot onderdoor moest kunnen, dus heb ik de ramen demontabel gemaakt. De deur was toen het hoogste punt en daar had ik 2 luchtbandjes gemonteerd die de boot onder de brug door rolden. Mijn vrouw en kinderen moesten dan in de kajuit om zo dieper te liggen op dit punt…
Voor als de boot in de winter uit het water gaat, heb ik een kar gemaakt van een oude paardentrailer waar ik hem opvaar en met een trekker slepen we hem daarna dan uit het water. Vervolgens staat hij bij een boer in de schuur waar ik het lakwerk doe.
Inmiddels ben ik verhuisd en ligt de boot naast het huis in een botenhuis. Daar is het mooi droog en het vriest er bijna niet. Ik laat de boot meestal 2 – 3 jaar in het water en doe dan weer een jaar flink onderhoud. Omdat het lakwerk mooi blijft doordat er geen zon op komt en er onderwater ook niet veel gebeurt gaat dit goed. Het scheelt veel werk en dat is heel prettig! In de zomer ga ik met een bezem onderwater even poetsen en is alle troep weer weg. Ik gebruik geen antifouling maar bitumen onderwater verf, dat is lekker dik en beschermt goed. De naden kit ik wel eens met ‘Tixopalte’, dat is ook een dikke bitumenkit. Voor de rest is de boot net zo origineel als in 1927.
In het water is altijd weer een gedoe, meestal gooi ik er een week lang water in met natte doeken. Dat scheelt veel, de laatste keer was ik echter te makkelijk en ging ik zo te water. Toen spoot het water er letterlijk in en heb ik de boot op de helling gelegd. Na een hapje eten kwam ik terug en zat er zeker 1.000 liter water in. Dit hebben we er met een klokpomp uitgehaald en toen dreef hij weer. Dit is wel slecht voor je ontsteking want die was hierdoor ‘van de rel’. Maar na week was alles weer opgelost. Het duurt bij mij zeker 2 maanden voordat het lekken over is, en in de zomer als het warm weer is lekt hij altijd. In de winter is er geen lekkage.
Mooi van de Albin motor is, dat er altijd wel muziek uit komt zolang je er maar benzine in gooit en de ontsteking werkt. Ik heb nu wel een anode op de schroefas; na 10 jaar moest ik het einde van het galan nieuw draaien voor de vetafdichting. Helemaal weggevreten, maar de as was nog goed.
Wij varen geen grote tochten, alleen buurtverkeer en soms het IJsselmeer op.
Lekker naar een meertje in de buurt.
Groeten,