RVEN nr 4875 Varend monument sinds maart 2023
–> Schouwrapport MEG maart 2023
Iversen uit 1954 – 8.70 x 2.20 x 0.70 meter
Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.
Promotie: facebook
Specificaties
- Ontwerper: Jac. M. Iversen
- Type: Dubbelruffat
- Werf: Eriksson uit Ingemarsö båtvarv, Björklund Zweden
- Bouwjaar: 1954
- Lengte: 8.70 m
- Breedte: 2.20 m
- Diepgang: 0.70 m
- Motor: Volvo B20 benzinemotor
Informatie
Onze ‘Meg’ is ontworpen in 1952 door Jac. M. Iversen en waarschijnlijk gebouwd in 1954 door Bootbouw Eriksson uit Ingmarsö Zweden. De boot is karveel gebouwd in Honduras mahonie, op eiken en gegalvaniseerde spanten met een mooie waaier steven. Ook heeft ‘Meg’ een achterkajuit (‘Dubbelruffad’). Er zit een Volvo B20 benzinemotor in.
De boot is sinds 2010 in ons bezit. De boot was geheel gestript en er een aanvang gemaakt met de restauratie. Dit hebben wij de afgelopen jaren voortgezet. We hebben het geluk dat de boot bijzonder goede eigenaren heeft gehad, waardoor de boot nog in een uitmuntende staat is. De boot is totaal kaal geweest en na wat kleine reparaties zijn wij begonnen met het weer zorgvuldig opbouwen van de laklagen. Er zitten nu 10 lagen op en volgens ons moet dat voldoende zijn.
De boot ligt sinds 2005 onderdak op het droge en wij rekenen erop dat de naden na de tewaterlating dicht zullen trekken. De koperen benzinetanks zijn voorzien van laagjes glasweefsel met epoxy, dit voor de zekerheid nadat de felsnaden hier en daar waren vernieuwd. Ook hebben we een python-drive geplaatst en het roer vervangen.
Het is ons gelukt om op de valreep de Meg voor 2013 nog vaarklaar te krijgen. In september 2013 was het eindelijk zover dat de boot na ongeveer vijftien jaar op het droge te hebben gelegen weer het water zag. Wij wisten dat het een grote gok was om de boot zonder te breeuwen of te kitten in het water te laten. Het was dus ook geen verrassing voor ons dat in de boot binnen enkele minuten zo’n twintig centimeter water stond. Verder kon ook niet doordat wij de hijsbanden van de kraan zo hadden afgesteld dat de motor boven water bleef… Na drie dagen hebben wij de pomp (met niveau regeling) aangezet en wonder boven wonder kon de pomp het binnenstromende water verpompen. Vijf dagen later was het zo ver dat wij konden wij gaan varen, en we hebben nog veel genoten van het mooie naseizoen. De Meg staat inmiddels weer mooi opgeborgen onderdak, en kan na een paar aanpassingen het voorjaar 2014 zo het water weer in!
Maart 2024
Meg is de originele naam en deze heeft ze nog steeds.
De boot is nog voor zekert 90% origineel zowel exterieur als interieur. De motor Volvo 6 cilinder is in Zweden vervangen door een Volvo 4 cilinder beide benzine.
De boot staat beschreven in Marikel uit 1997. Zie Bijlage
De originele tekening is nog aanwezig deze is ook terug te vinden op https://www.sjohistoriska.se/ onder Ritning nr 849 waar ook alle tekeningen te vinden zijn en een lijst met materialen die gebruikt moeten worden voor de bouw.
De boot is in opdracht van de Fam. Maaien door Bolt Drachten naar Nederland gehaald. De Nederlandse eigenaren zijn ook bekend.
De Meg staat ook beschreven in Motorboot in het december nummer 2022 en is ook te vinden op YouTube als je Nostalgisch hout: de Meg uit 1954 intypt op google.