HomeOver de clubOverzicht botenGalatea

Galatea

RVEN nr 4873

Snippa Väner Jol uit ±1967 – 7.10 x 2.10 x 0.80 meter

Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.

Specificaties

  • Ontwerper:
  • Type: Väner Jol
  • Werf; Ämal Vánermeer Zweden
  • Bouwjaar: 1967
  • Lengte: 7.10 m
  • Breedte: 2,10 m
  • Diepgang: 0.80
  • Motor: Lombardini LDW 1003W 34pk dieselmotor uit 2003

Informatie

What’s in a name?
Tja, toen ik voor de aanmelding bij de Zweedse Klassieker Club het boottype moest aangeven, heb ik maar ‘Snipa’ gekozen. In het Nederlands zou het een ‘kajuitspiegelsloep’ kunnen zijn. In het Zweeds op zijn “Googles” wellicht een ‘ruff-spegel-jolle’. Maar dat noemen ze daar ook wel een ‘mirror jolle’…

Ik kan het ook niet helpen dat Överingenjör Werner Åkerlund, de bouwer, iets heeft gebouwd dat een mix lijkt van de Iversen modellen 1094 en 1098, beide uit de jaren zestig. Dat waren in ieder geval zijn voorbeelden, zoals ik uit zijn bouwschriftje kan afleiden. “What’s in a name?”
Galatea is goed gelijnd en dat maakte mij een beetje verliefd op deze zeenimf, een dochter van zeegod Nereus. Ze vaart nu trots met het ZKC vlaggetje wapperend in haar mastje, eindelijk, bijna 45 jaar na haar geboorte, hoort ze ergens bij!  Meer uitgebreide informatie onder deze foto.

Uitgebreide informatie

BOUWMATERIAAL:
ROMP: overnaadse mahonie houten stroken op eiken spanten. Twee RVS stootlijsten langs beide boorden.
KAJUIT & STUURHUIS: mahonie opbouw en dek, dak en gangboorden van watervast multiplex afgewerkt met teakstroken met rubber naden.

AFMETINGEN (mtr): lengte 7,10 breedte 2,10 diepgang 0,80; doorvaarthoogten: toplicht 2,10 stuurhuisdak 1,70 (met mastje omlaag) en met stuurhuisramen verwijderd 1,30. Gewicht vaarklaar 1850 KG.

AANDRIJVING: dwars, onder het achterdek, geplaatste Lambordini marine driecilinder dieselmotor, type LDW 1003 M, 34 PK (nieuw ingebouwd in 2003), die via een hydraulische variabele pomp de schroefas aandrijft. Hierdoor is zeer langzaam varen mogelijk, tot slechts 90 à 100 omw/min van de schroefas. De motor is met hydraulische gedempte motorsteunen gemonteerd op een fundatie-slede en kan zonodig met enige moeite in zijn geheel naar de kuip worden geschoven voor groot onderhoud. Aantal werkelijke draaiuren: nog geen 600. Verbruik bij een kruissnelheid 9 à 10 km/uur: < 2 ltr/uur.

BESTURING: hydraulisch Vetus systeem. Met het (gas)handle voor het motor toerental in de gewenste stand wordt de snelheid en voor- of achteruit geregeld met één “pienter” pookje, waarmee de variabele hydraulische pomp wordt bediend.

AFWERKING: Epifanes vernislak is vele malen op romp en opbouw aangebracht. Elk jaar een onderhoudslaagje (laatste juni 2023). Epifanes anti fauling op onderwaterschip (laatste juni 2023).

De ramen en het dakje van het STUURHUIS zijn demontabel gemaakt. In tien minuten kan de doorvaarthoogte worden verlaagd naar 1,27 meter.
Met enige moeite zijn het DAK, DEK & GANGBOORDEN los te maken (onzichtbaar geschroefd), mocht dat ooit nodig zijn.
De vlakke vloer van de KUIP is verdeeld in afzonderlijke luiken, die zijn ingelegd met teakstroken in rubber naden. Daaronder zijn de dieseltanks, de bilge pomp en leidingen makkelijk bereikbaar. In de kuip twee opklapbare ZIJTAFELS, waarop bijvoorbeeld een keuken- of kookkist kan worden geplaatst.

Het plafond in de KAJUIT is afgewerkt met demontabele paneeltjes. Er is een porta potti toilet. Van de twee zit/slaapbanken kan eenvoudig één breed bed worden gemaakt. Zonodig kan je in de kajuit overnachten, maar het comfort is vergelijkbaar met een eenvoudige campingboot.

De demontabele RAAMLIJSTEN zijn van mahonie.

De twee ergonomisch vormgegeven, mahonie houten STOELEN, met kussens, zijn in de kuip geplaatst op moderne Vetus stoelconsoles. Ze zijn goed instelbaar en draaibaar en bieden langdurig goed zitcomfort. Achter in de kuip is een verwijderbare zitbank met zit- en rugkussens.
WINTERZEIL: bij de boot hoort een stevig winteropslag zeil, tweedelig, professioneel gemaakt van zwaar vrachtwagenhuif zeildoek.


WordPress website gemaakt door Boon Webdesign