Waar je op moet letten met hout
Eigenlijk moet je bij elk schip, bij elke houtsoort, oppassen voor beschadiging. Een beschadiging van het hout betekent vaak, dat er water bij kaal hout kan komen. Dan zijn er nog het dek en de gangboorden. Wanneer daar druppels water op blijven staan, werken die met zonneschijn net als vergrootglazen. Dit is een ramp voor de mooie laklaag. Zo zie je vaak mooie schepen met een verweerd dek. Dus dek de boot af met een passend kleed of dekzeil. Daarom ook ieder jaar na het varen, de boot uit het water en inspecteren. Het maakt niet uit van welke houtsoort het schip is gemaakt, alle houtsoorten moeten worden beschermd tegen water en weersinvloeden.
Beschermen met lak of olie
Alle houtsoorten kun je lakken of oliën, daarbij zijn zachtere houtsoorten zoals grenen en mahonie makkelijker te oliën. Eiken is harder dus heeft meer tijd nodig om te doordrenken, dat wordt dus vaker gelakt. Teak wordt vaak niet behandeld, maar is zeker ook te oliën, zo vergrijst het minder snel.
Wanneer een schip wordt opgeknapt, is deze makkelijker met hetzelfde te behandelen, waar het al mee behandeld is. Dus: wanneer het gelakt is: beter ook weer lakken. Wanneer het in de olie zit: beter ook weer oliën. Want wanneer een geolied schip gelakt zou worden, bestaat de kans dat de laklaag loslaat, wegens slechte hechting op de ondergrond. Wanneer de boot gelakt is, zit er een klein beetje lak in het hout, hierdoor dringt de olie niet diep genoeg in het hout.
De meeste boten uit Zweden zijn aan de binnenkant behandeld met 50% lijnolie en 50% terpentine. Dit dringt diep in het hout, waarbij de terpentine vervliegt (verdampt). Hierdoor is het moeilijk om de binnenkant te schilderen. Oudere boten uit Zweden hebben soms een behandeling ondergaan, die vandaag de dag niet meer gebruikt mag worden, waarbij het hout in hete berkenolie werd gedompeld, om het impregneren. Daarom zijn schepen net na 1900 vaak zo goed geconserveerd.
Meer informatie
Hieronder vindt u meer informatie over lak en olie. Deze informatie is niet uitputtend en iedereen lakt of oliet ‘op zijn eigen manier’. Raadpleeg dus ook websites van de leveranciers voor extra verwerkingsinformatie, zoals droogtijd-luchtvochtigheidsschema’s of bijvoorbeeld de ANWB laklest.
Download de pdf De ANWB grote blanke laktest 2010 (3,3 MB)
Ervaringsadviezen en tips van leden
- Oliën met Owatrol
- Blank lakken, zo doe ik dat