HomeOver de clubOverzicht botenSplinter

Splinter

RVEN nr 4878

Snipa spitsgatter, overnaads uit ±1956 – 6.20 x 2.25 x 0.65 meter

Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.

Eigenaar: A. van Lopik-de Jong
ZKC lidnummer 0069  (geen lid meer)

Sorry, deze content is alleen bedoeld voor leden van de Zweedse Klassiekers Club. Log in als je een lid bent of meld je aan als lid.

Locatie:  Giessendam

Specificaties

  • Ontwerper
  • Type: overnaadse Snipa Spitsgatter
  • Werf:
  • Bouwjaar: 1956
  • Lengte: 6.20 m
  • Breedte: 2.25 m
  • Diepgang: 0.65 m
  • Motor: Vetus Mitsubishi Type M 2.04 11 PK uit 2004

Informatie

Na 35 jaar wonen aan het water, eindelijk een boot!

Ik woon bijna mijn hele leven, vanaf mijn elfde jaar, in een boerderijtje langs de Giessen. De zevende generatie ben ik op deze plek, in het tweede huis. De eerste boerderij moest worden afgebroken voor de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen. Het huis is dus van 1880. Mijn man Evert komt uit een schippersfamilie maar houdt niet van varen. Beter gezegd, hij houdt niet van het onderhoud aan een boot. We zijn nu ruim 41 jaar getrouwd en 5 jaar geleden kochten we onze eerste boot, terwijl we al 35 jaar langs het water wonen…

Ik dacht: nu of nooit! Al die sloepen die ’s zomers voorbij varen en wij maar zwaaien vanaf het terras. Dat werd een heftige discussie, want ik zag mij niet zitten in het zoveelste polyester bootje. Mijn man wilde een zo klein mogelijke boot. Alleen maar voor een tochtje op de Giessen bij warm weer. De keus viel na heel lang zoeken op internet en heel veel gezeur op een prachtig gerestaureerde houten Snipa, type Spitsgatter. Specificaties: afmetingen: circa 6.20 x 2.25 x 0.65 meter; bouwjaar 1956; motorisering: bouwjaar augustus 2004 Vetus Mitsubishi Type M 2.04 11 PK; materiaal: romp van eikenhout, opbouw van mahonie en Slaapplaatsen: 2 vaste.

‘Splinter’

De advertentietekst luidde: “De boot heeft in juni 2006 een complete renovatie onderhoudsbeurt gekregen aan de buitenkant. Zij is toen volledig kaal gemaakt, zowel de opbouw als de romp en voorzien van 5 á 6 vernislagen. Het onderschip is ook volledig kaal geschrapt en voorzien van 5 lagen International Interprotect en 2 lagen International antifouling. Het bouwjaar van de motor is 2004, maar nadien is er bijna niet meer mee gevaren (draaiuren 167,1).”

Inmiddels zijn wij al enige jaren de trotse bezitters van ‘Splinter’. Toen we de eerste keren met haar op de Giessen kwamen gingen er heel veel duimen omhoog. Zelfs mijn man is “om” en zou haar niet meer willen missen! Dat zegt heel veel. Wij hebben over de kuip een zwart dekzeil laten maken. Dit voorjaar is ze uit het water gegaan en heeft ze in de takels gehangen om opnieuw in de lak en hier en daar in de olie gezet te worden en opnieuw in de antifouling. Het onderhoud blijft toch een heikel punt vandaar de olie. Het advies van de scheepsmakelaar was om haar iedere winter in een stallingshal te plaatsen. Deze scheepsmakelaar woont te ver bij ons vandaan om nog verder zaken met hem te doen, maar de adviezen spreken elkaar ook tegen. Een houten boot moet altijd in het water blijven, wordt ook gezegd. Ze ligt dus in de zomer achter ons huis, zodat we er mooi uitzicht op hebben vanuit de kamer en vanuit de tuin. In de winter ligt ze onderdak in het botenhuis van onze buren.

En….. we houden van hout!

Al hebben we dan op oudere leeftijd pas een houten schip gekocht, we zijn altijd met hout bezig geweest. Alie’s beide opa’s hadden een timmerbedrijf en Evert werkt als kunstenaar met verschillende materialen, maar zijn hele leven ook met hout! (Zie ook www.evertvanlopik.nl)


WordPress website gemaakt door Boon Webdesign