Boot: 'Olli', campingboot, 1956, 5,5 meter



Uit Zweden...
In de zomer van 2012 vonden twee zeilvrienden tijdens hun vakantie in de Botnische Golf op Åland in een botenloods twee verwaarloosde houten boten: een salonboot en een campingboot. De eigenaar vroeg hen als watersportliefhebbers, of zij er niet in geinteresseerd waren, want hij zag geen mogelijkheden meer om zelf de boten op te knappen. Ik hoorde dit bij toeval van mijn vrienden, en het leek me wel interessant, vooral nadat ze me foto’s hadden laten zien. In mei 2013 ben ik gaan kijken, en vond beide boten zo mooi, dat ik ze beiden heb gekocht, onder voorbehoud dat ze enigszins waterdicht zouden zijn... Ze hadden 7 jaar in het botenhuis gestaan. Met boottrailer zijn we in juli naar Åland gegaan om de campingboot op te laden en met de salonboot de tocht over water naar Nederland te maken.
De oversteek van Åland naar Kapelskar ging goed en de prachtige tocht tussen de eilanden naar Stockholm ook. Ten zuiden van Södertalje gaf de 4 cilinder Perkins dieselmotor met een luide knal de geest, hetgeen werd veroorzaakt door een lekkende smeerolieslang bij de oliekoeler. Dit betekende na 6 dagen varen het einde van onze geplande reis via het Göta kanaal, Berlijn en Noord Duitsland... jammer! De schade aan de motor betekende een complete revisie, wat een project was waar ik niet op had gerekend. Een bijkomend probleem was, dat de motor groter is dan elke opening in de boot, dus zelfs de motor verwijderen betekende  al het nodige sloopwerk aan de boot. Die ook al veel groot onderhoud nodig had...

Gerestaureerd!
Intussen heb ik de campingboot gerestaureerd: 14 eiken spanten waren verrot en kapot, de gangen onderwater zaten vol lange droogscheuren (grenen hout, terwijl alles boven water mahonie is), de spiegel (eiken) en stukjes van de romp eromheen (mahonie) hadden rotte plekken. Het lakwerk van de boot was hier en daar niet meer aanwezig, er zaten gaten in het voordek, etc. Met behulp van scheepstimmerman Ed Jansma in Garijp (Friesland) hebben we samen de spanten vervangen, en samen met mijn vrouw Annegé het overige werk gedaan. Veel branden, krabben, hout vernieuwen, nieuwe vlonder maken, klein restauratiewerk, eindeloos schuren, vijf lagen lak en de boot begint er al beter uit te zien. Met zijn nieuwe naam 'Olli', en al het originele, gepoetste beslag erop is de boot bijna klaar. De oude motor loopt weer na ultrasonische reiniging van de carburateur. Nu is het wachten op de doop, tewaterlating en proefvaart. We verheugen ons al op onze eerste deelname aan een ZKC vaartocht!

Hartelijke groet, Jaap en Annegé Risselada

- - -
Wat mooie foto's van de aanschaf in Zweden:





Terug in Nederland kan het restaureren beginnen...













Wat een beauty!





Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'