Boot: 'iBoot', Blomberg 840, 1964, 8,4 x 2,45 meter



De iBoot
Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Daan Kuster en ben 35 jaar oud. Ik werk als 1ste stuurman in de offshore, nadat ik een tijdje op de grote vaart heb gewerkt. Ik ben getrouwd en heb 2 dochters van 6 en 4 jaar oud. Wij wilden al een tijd lang een bootje, maar het kwam er maar niet van en we waren (en zijn) ook altijd druk met van alles en nog wat. Ik heb houten klassiekers altijd mooi gevonden, dit zijn echte boten vind ik, het straalt iets uit!

Toen ik aan boord was aan het werk, was ik weer eens aan het rondneuzen naar een houten klassieker, vooral de Petterssons trokken mij aan. Ik kwam via het internet terecht op de Zweedse klassieker website. Bij 'vraag en aanbod' vond ik de 'Svea', een Blomberg uit 1964. Mooie maat vond ik (8.4 meter lang) en zag er schitterend uit op de foto’s. Ik nam contact op met de eigenaar en na wat ge-email, werd ik verwezen naar de jachtwerf waar de Blomberg in de verkoop stond. Op dat moment moest ik nog ruim 3 weken werken en toen ik eenmaal thuis was snel een bezichtiging gepland. Ik ben er met een vriend van mij heen gereden (van Zutphen naar Lemmer) en ik was meteen verkocht. We keken wat rond en waren dolenthousiast. Ik deed een bod en we kwamen tot een overeenkomst.. zo snel kan het dus gaan.. Nu nog het nieuws vertellen aan mijn vrouw...
Het was winter en de 'Svea' stond op blokken op de jachtwerf. Ik was van plan om een aantal keer naar Lemmer te rijden, om het onderwater schip aan te pakken, want dat was/is niet helemaal goed meer qua antifouling. Het bleek toch te ver te zijn en het weer zat ook niet mee (lange winter!). En dus uiteindelijk afgesproken de boot te water te laten en het in een weekend van Lemmer naar Zutphen te varen.

De reis..
Ik was van plan het een familie-aangelegenheid te  maken om de boot over te varen, maar ben hier toch op teruggekomen, ik kende het bootje niet goed en je weet nooit wat er kan gebeuren. En dus besloten om de boot met mijn broertje over te varen. Mijn broertje is automonteur in het dagelijks leven en dus heb ik hem meteen de promotie gegeven als 1ste machinist... vlak voordat we het weekend ingingen wilde een vriend en mijn schoonbroertje ook wel mee. Zo gezegd, zo gedaan.
Wij met de trein, bus en taxi naar Lemmer op een vrijdagmiddag. Eenmaal in Lemmer hebben mijn broertje en ik de boot opgehaald bij de verkoper thuis. Hij legde nog even uit hoe er gestart moest worden en hoe het een en ander in zijn werk ging. Half uurtje later voeren we naar het hotel waar wij verbleven om hem daar in een jachthaven te leggen zodat we vroeg weg konden. De route die we hadden gepland was namelijk 140 kilometer... lange dag te gaan dachten we...
De avond in het hotel was erg gezellig, een beetje te gezellig... maar we waren er allemaal om 7 uur uit, zodat we na ontbijt meteen om 8 uur op de boot konden zijn. Na wat snelle checks van de 1ste machinist, motor gestart en getankt. Een half uur later lagen we in de sluis... We vonden het allemaal vreselijk spannend maar alles verliep perfect. Mijn schoonbroertje was van de 'catering' en de vriend die mee was is timmerman van beroep en dus hadden we ook een scheeptimmerman aan boord. Ik was natuurlijk kapitein...

Het weer was mooi en we voeren over het IJsselmeer richting Kampen. Ik had mij duidelijk vergist in de snelheid die het bootje kon maken. Ik had gerekend op een gemiddelde snelheid van 15 kilometer per uur, maar dit bleek (met wind mee) 12 te zijn. Het varen ging perfect en de Vetus dieselmotor liep als een zonnetje! Bij Kampen hadden we geregeld dat iemand klaar zou staan met wat boodschappen om zo min mogelijk tijd te verliezen. De bolletjes met kaas en salami en verse koffie deden ons allemaal erg goed, vooral mijn schoonbroertje die toch wel een beetje last had van het biertje van de avond ervoor... Daarna over het Ketelmeer, richting de IJssel. Eenmaal op de IJssel liep de gemiddelde snelheid schrikbarend snel terug! We deden nog maar 7 kmph en dus zouden wij Zutphen (Olburgen trouwens, nog eens 20 km verder) niet halen die dag. Vlak voordat we bij Zwolle aankwamen, zagen we een redelijk grote speedboot op de kant liggen, met 2 mannen erin. De mannen waren druk aan het zwaaien naar ons en dus wij erheen. Het bleek dat de speedboot helemaal nieuw was en dat hij tijdens de eerste tocht motorproblemen had. Doordat een binnenvaartschip langsvoer, was de boot op de kant terecht gekomen. Er werd een lijntje uitgegooid en we probeerden met ons bijna 50 jaar oude bootje deze hypermoderne speedboot vlot te trekken. Na 2 pogingen lukte het! Aan de overkant van IJssel was een soort van aanmeerplekje en dus daar heen gevaren. Na wat gemanoeuvreer hebben we de speedboot veilig aan de wal kunnen krijgen. Ik bleek later wel wat schade te hebben. Op het voordek had de eigenaar van de speedboot zich vastgehouden aan de teakhouten railing, maar die was niet bestand tegen zoveel kracht, en dus was de railing een beetje gebroken, maar ook het doek eronder gescheurd (voordek is gedoekt). Jammer.

Eenmaal bij Zwolle was het al 5 uur in de middag en dus hadden we er al 9 uur op zitten. Mijn broertje en schoonbroertje moesten naar huis en dus hebben we ze afgezet net voorbij Zwolle. Ik en de timmerman voeren door en hebben Deventer gehaald! We kwamen precies om 9 uur in de avond aan en dus hadden we 13 uur gevaren! Kapot waren we! Maar wat waren we trots op de boot en hoe die het had gedaan! De volgende dag nog eens 6 uur gevaren en uiteindelijk de jachthaven gered! Daar stonden mijn vrouw en kinderen en de vrouwen en kinderen van mijn vrienden te wachten. Even snel tanken en toen meteen met zijn allen een rondje gevaren.

En nu varen maar!
Ik heb ondertussen gevaren met het gezin en we zijn stroomopwaarts naar de Giesbeekse plassen gevaren. De stroming op de IJssel vind ik toch wel een beetje te heftig, ook daar heb ik mij een beetje in vergist. Er staat zeker 6 kmph stroming. Wij gaan dit seizoen even aankijken of we hem aan de IJssel laten liggen, want echt op je gemak varen is er zo niet bij helaas, vooral ook omdat ik met mijn kinderen vaar en zoals elke ouder wel zal hebben zie je dan alleen maar de gevaren...

We zijn ontzettend blij met de boot! In het najaar ga ik hem uit het water halen en zal het hele onderwater schip aanpakken en nog wat andere delen. Heerlijke hobby!

Hartelijke vaargroet! Daan Kuster









Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'