Boot: 'Aurora', 1929, Roefmotorboot, 8,8 x 2,2 meter

De 'Aurora' is in 2010 na een restauratie van bijna 2,5 jaar opnieuw te water gelaten. De restauratie is destijds uitgevoerd door Peter Kramer van De Sloepenmakelaar te Weesp.



Wat ging er aan vooraf
De 'Aurora' werd gebouwd in 1929 en heeft tot ongeveer 1999 in de Zweedse wateren rondgevaren. Haar laatste Zweedse eigenaar was Daniel Våstervik. De 'Aurora' had toen nog geen naam. "Mijn auto heeft toch ook geen naam", blijkt Daniel ooit tegen Nils Dogger uit Zierikzee, aan wie hij de Pettersson verkocht, gezegd te hebben. Nils importeerde de boot naar Nederland en noemde haar voor het gemak, 'Pettersson 1929'. Er volgde een gedeeltelijke restauratie van het voordek en vervanging van de oorspronkelijke benzinemotor met een Bukh dieselmotor. Vrij kort na deze beperkte restauratie, werd Pettersson 1929 verkocht aan Bart van Luijk uit Doorn.
Deze man had al een groot historisch zeilschip, 'De Dikkedoor', en zo noemde hij de ranke Pettersson weekender, De Dunnedoor II. De Dunnedoor II lag voornamelijk in de buurt van Vinkeveen en Loosdrecht. Om onduidelijke reden is Dunnedoor II korte tijd gezonken geweest en werd daarna te koop aangeboden. Peter Kramer durfde de aanzienlijke restauratie wel aan en kocht Dunnedoor II van Bart van Luijk. Het plan was om Dunnedoor II te restaureren en als familieboot te gebruiken op de Vecht. Met name de mooie lijn van de boot sprak Peter heel erg aan. Er volgden enkele jaren van kaal halen en schuren, maar door tijdgebrek schoot het werk niet echt op. Ik werd door Peter uitgenodigd om een kijkje te nemen en ging direct tot koop over - jawel, liefde op het eerste gezicht bestaat! Peter werd door mij gevraagd om de klus af te maken en het resultaat mag er wezen. Gedurende de uitgebreide restauratie, besloot ik om Dunnedoor II een iets passender naam te geven en het werd de 'Aurora' .
 
Peter Kramer verdient een groot compliment voor de vakkundigheid waarmee hij de AURORA heeft gerestaureerd. Een lijstje van wat er zoals gedaan is: Boven en onderwaterschip kaal halen, al het binnenwerk van het schip afkrabben, alle naden van binnen en buiten kitten, voordek geheel opnieuw bevestigen en afdoppen, dekluiken opnieuw maken, nieuwe kussensets maken, al het nikkelwerk opnieuw verchromen, lakken, lakken, lakken, lakken en nog eens lakken . . . . volledig nieuwe elektra, nieuwe keerkoppeling (ander type) monteren en ga zo nog maar even door...
 
'Aurora'  heeft nu haar thuishaven in Amsterdam, waar zij regelmatig op de Amsterdamse wateren te zien is. Zwaai als je haar ziet varen – zij laat dan hoogst waarschijnlijk haar claxon horen!

Hartelijke groet, Paul Millward










Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'