Boot: geen naam, ± 1930, Snipa, 6,6 x 2 meter

Mooie lijnen
Een bevriende Zweed heeft een aantal jaren geleden een boot op mijn erf gelegd met als doel om deze boot in Nederland te verkopen. Geraakt door de mooie lijnen van het schip raakten mijn zoon Hayo en ik in de ban van Zweedse sloepen. In plaats van verkopen wilden wij de boot in oude staat terug brengen! Na een heleboel dagdromen en praten en zijn we halverwege 2008 begonnen aan de restauratie van deze snipa uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Dit was een hele klus, temeer omdat de boot al jaren geen water meer had gezien! Omdat we geen geschikte ruimte hadden om in te werken maar wel een hoop terrein, kon na de aankoop van een partytent van 8 x 12 meter het opknappen beginnen.

De gehele onderkant moest worden aangepakt met onder andere een hele nieuwe kielbalk (foto 1). Jarenlang Zweeds (gebrekkig) onderhoud moest eraan geloven: de boot is volledig kaal gehaald en behandeld met epoxy en antifouling. Omdat het langzaam kouder werd in de tent, moesten we in de winter van 2008/2009 de restauratie tijdelijk staken. In het voorjaar van 2009 konden we onze werkzaamheden hervatten en korte tijd later was de onderkant geheel klaar en konden we beginnen aan het vernieuwen van de dekken en invulling van het schip (foto 2).




In de zomer van 2009 was de boot bijna af. Dagdromend van tochten over de Friese meren en langs wuivend riet gingen we vol frisse moed verder. Schuren, lakken, schuren en nog meer lakken... de boot werd elke week mooier. Het zou uiteindelijk nog een jaar duren voordat de snipa te water gelaten kon worden omdat er allerlei restauratieprojecten aan andere schepen tussendoor kwamen. Juli 2010 is de boot dan eindelijk te water gelaten. Wat een belevenis! Na wat natte sokken is de boot snel dicht getrokken en kunnen de tochten over de Friese meren beginnen. De oude Albin O2 loopt na een grondige revisie als een zonnetje. Wat is dit genieten!

Inmiddels zijn we helemaal verknocht geraakt aan het opknappen en restaureren van Zweedse klassiekers en zijn we aan een nieuwe uitdaging begonnen: de restauratie van een Storebro Solö, nummer 99.

Roel de Jong






Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'