Boot: 'Diva', 1930, roefboot, 8,85 x 2,3 meter

Noot redactie: Roland is 21 november 2013 overleden; in overleg met Esther staat deze tekst nog online. Lees: In memoriam Roland Rens
- - -

Een échte Diva!
Deze Pettersson heb ik gekocht in november 2006 en in februari 2007 ben ik begonnen met de renovatie ervan, want zoals u kunt zien was het een wrak toen ik haar kocht. Toen ik de boot kocht heette deze “Calzone”, maar dat vond ik een beetje te pizza-achtig en heb haar nu 'Diva' gedoopt. Als een echte oude dame uit 1930.



De boot heeft een Volvo Penta motor MB16 met 50 pk en is gebouwd in september 1930 door de werf/bouwers Bröderna Larsson te Kristinehamn. De boot is karveel gebouwd en is een rondspant. Het gebruikte materiaal van de bovenbouw en het interieur is eiken en de metalen delen zijn van messing. Het dek en onderwaterschip zijn gemaakt van Oregon-pine. De spanten zijn weer van eiken en om de 2 houten spanten zit een metalen spant.

De boot was volledig verwaarloosd en heeft 10 jaar op de kant gelegen. Ze was half verrot, verweerd en de blaadjes en dennenaalden zaten in de motor. Zoals ook op de foto’s te zien is, was het een hele klus (vier en een half jaar). Heel veel schuur/krabwerk, een nieuw dek en gangboord leggen (duizenden propjes maken), alle accessoires zoeken op internet in Zweden, Engeland en Amerika. Voor de dames heb ik zelfs een toilet in een voormalige kast gemaakt en een pantry met wasbakje, kraantje en een spiritus Origo inbouwkookplaatje!

De motor die erin zat was een Volvo Penta benzine motor uit 1966, maar aangezien ik niet zo gek op benzinemotoren ben heb ik er een Sole dieselmotorblok van 17 pk erin laten zetten.

De bovenbouw is behandeld met 4 lagen Precalex (kleur teak), de gangboorden ook met Precalex (mahonie) en alles daarna nog eens in 8 lagen Epifanes 1 componenten blanke lak. Het onderwaterschip is eerst voorbehandeld met 3 lagen Primicon en daarna 3 lagen International Micron antifouling. Ook het interieur staat in de Precalex teak en de Epifanes blanke lak, alleen slechts van elk 3 lagen. Eerder had ik al nieuwe kussens laten maken in brocante stoffen die in die tijd werden gebruikt. Dus geen hedendaagse polyester kussens.

Augustus 2011 heb ik de laatste hand gelegd aan de boot door haar in te richten. Gelukkig hebben we in augustus en september 2011 nog een aantal mooie en warme dagen gehad, zodat we even konden genieten en proefvaren op de Friese wateren! Al met al was het restaureren veel werk, maar goed, het resutaat is er nu ook naar. De boot heeft goede vaareigenschappen en snijdt als een mes door de “smalle Ee”, het “Zwarte water” of tijdens vaartochten richting het Bergummermeer of Grou/Eernewoude en het merengebied in Friesland!
Voor pech is er altijd gereedschap aan boord en dat blijkt ook wel eens nodig, want als er een schroefje uit je stuurwieltje valt dan kan je het volgende overkomen... vrouw tijdens pech met het stuurtje op de wal –in de middle of nowhere– met 2 touwen in de hand en beide voeten in de brandnetels. We konden de touwen nergens vastmaken en het deinde er behoorlijk. Ze heeft bijna 2 dagen haar voeten niet kunnen voelen!

Ik heb in maart 2011 mijn vaarbewijs gehaald. Niet omdat mijn boot zo snel of lang is, maar gewoon omdat ik de regels op het water wilde weten. Dan pas kom je erachter hoe weinig mensen de regels kennen. Winter 2012 wil ik deel 2 ook halen, want ik wil toch met mijn boot eens naar Terschelling of Vlieland varen.

Dit is niet mijn laatste boot, want ik ben op dit moment weer bezig om een snelle Forslund motorboot uit 1928 te restaureren en mijn droom is ooit een Pettersson van zo’n 25 meter met schoorsteen op te duiken en te restaureren!! Je moet niet bang zijn om een slecht exemplaar te kopen. Het is al leuk om ideëen of onderdelen op internet te zoeken. En eigenlijk kan iedereen met hout (leren) werken. Je moet alleen héél veel geduld hebben. Heb je dat niet, dan moet je niet aan een houten boot beginnen! 

hartelijke groet, Roland & Esther Rens

'Diva' vóór restauratie






Foto's van de restauratie (o.a. het stomen van het hout)









Foto's ná restauratie













Terug naar 'Overzicht boten'
Terug naar 'Overzicht leden'