Albin Larsson startte de productie van zijn motoren in 1906. Tot 1980 – toen kort na een overname de fabriek failliet ging – werden er vele duizenden Albin motoren ingebouwd in allerlei boten en schepen, zowel in Zweden als ook ver daar buiten. Veel van die motoren zijn nog altijd in gebruik. Ongeveer vijftien ZKC leden hebben een Albin in hun boot. Tijd voor een workshop door Maarten Klop van Albin Nederland!

Thon van Stoffelen van de Kring van (Albin) Vega zeilers organiseerde met Maarten een workshop en tipte ZKC-clublid Henk Dasselaar dat ook ZKC-leden daarbij welkom waren. Op 11 april namen zeven ZKC-ers deel aan die workshop in het werkplaatsje van Maarten, in de buurt van Zwammerdam. Omdat zich meer dan twintig deelnemers hadden aangemeld, was er een ochtend- en middagsessie.

Ouderdom komt met gebreken en dat geldt zeker ook voor Albin motoren. Maarten Klop, een jonge ingenieur, kwam met die Albin gebreken in aanraking en begon aan die motortjes te sleutelen. Het werd een hobby die een beetje uit de hand liep en uitmondde in Albin Nederland, het eenmansbedrijf van Maarten, waar hij, naast een volledige technische baan, nu Albin motoren reviseert en repareert.



Met grote nuchterheid, maar vooral met veel kennis van zaken behandelde Maarten de werking en de daarbij voorkomende problemen van de robuuste Albin motoren. Onregelmatig draaien, afslaan, stomende uitlaten, verkeerd staande drieweg kraantjes, vastzittende vlotters, dichtgeslibde koelkanalen, doorslaande spoelen, lekkende waterpompen, kalkafzetting, ingebrande puntjes, en nog veel meer...., oorzaken, gevolgen en oplossingen, het kwam allemaal voorbij. Met kreten van herkenning beaamden de deelnemers geregeld hun ervaringen met dit soort storingen. Maar ja, een motor mag nog zo robuust zijn, na soms meer dan vijftig jaar gebruik in ons soort bootjes, is het niet zo verwonderlijk dat er problemen door slijtage ontstaan.

Gelukkig is er in Zweden een bedrijf dat onder de naam Albin Motor nog steeds doorgaat met het leveren en opnieuw produceren van Albin onderdelen. En zolang de onderdelen verkrijgbaar blijven, is Maarten in staat de Albin motoren, zonodig na een complete revisie, weer in nagelnieuwe staat te brengen. Kunnen ze weer een paar decennia vrolijk puffend onze bootjes voortstuwen.
Alle deelnemers, geen enkele uitgezonderd, waren zeer enthousiast over deze technische en vooral praktisch informatieve workshop.

ZKC-clublid Wessel Koning – "Nogmaals dank voor het organiseren van de interessante en leerzame Albin workshop afgelopen zaterdag! Maarten heeft een bijzonder deskundige en betrouwbare indruk gemaakt. De bijeenkomst was voor hem mooie exposure en ik laat hem in elk geval de komende weken mijn carburateur reviseren. Het zal hem ongetwijfeld meer klandizie opleveren!"

Nu was deze workshop toegespitst op Albin benzine motoren, maar omdat er ook nog vele gebruikers zijn van Albin diesel motoren, gaan Thon en Maarten waarschijnlijk ook nog een diesel motor workshop organiseren. Natuurlijk melden we dat zodra we meer weten!

Nick van der Heul,
Technische Commissie










Terug naar 'Nieuws'