Door Hans Baan

Ik heb mijn cabin-sloep: 'Helene', een Orust snipa, geolied met Owatrol D1 en D2.
Hieronder vertel ik wat meer over mijn aanpak.

Waarom olie in plaats van bootlak?
Mijn ervaring met bootlak als zijnde niet-schilder is, dat dit toch erg moeilijk is, de omstandigheden moeten optimaal zijn en beschadigingen zijn moeilijk bij te werken. En ik had al zeer goede ervaring met olie bij een vorig schip met Owatrol. Een ander merk ging snel barsten en er ontstond op sommige plekken het craquelé-effect, dat merk was mechanisch niet sterk en beschadigde snel.

De gevolgde procedure met 'Helene'

De boot 'kaal' halen
De boot geheel kaal halen met afbijt, geduldig in veel dunne lagen beviel het beste. Zorg voor scherpe krabbers, en blijf deze regelmatig wetten! Als je aan de laatste keer toe bent, neem dan een goede scherpe krabber, zodat je ook een flinterdun laagje hout mee neemt, zodat het hout weer open is. Schuren hoeft niet zo fijn (korrel 80/100 is goed), maar schuur wel goed met de richting van de nerf mee. Doe dit bij voorkeur met de hand zodat er geen machine ‘krassen’ te zien zijn en schuur net zo lang tot het hout de goede hout kleur krijgt. Pas op dat je niet te lang op een plek blijft schuren, zodat er een ‘put’ ontstaat; schuur met lange halen.

Afstoffen
Is dit klaar, dan afstoffen, écht alles, binnen-/buitenkant en de werkruimte. Maak de werkruimte nu klein, zet eventueel een ‘tent’ om de boot; op een later tijdstip stof 'uitschuren' valt altijd weer tegen.

Oliën
Nu kan het oliën met D1 beginnen. Werk bij de juiste temperatuur (staat op de verpakking!). Zelf olie ik met een mohairroller, daarna strijk ik het na met een lakkwast. Let erop dat je alle randjes en kantjes goed raakt en doe niet meer dan wat je in een kwartier kunt doen. Vervolgens begin je weer bij het begin, want je moet nat in nat werken tot het hout met olie verzadigd is. Die verzadiging kun je zien, als het oppervlak na een 15-20 min nog nat/glanzend blijft. Doffe plekken opnieuw oliën en zo ga je door, laag over laag. Als je wilt stoppen, doe dit dan als alle plekken verzadigd zijn. De boot nu goed 3 tot 4 dagen laten drogen.

Lakken
Lakken met D2 kan nu gebeuren, doe dit in dunne lagen, met lange halen (de lak is ook dun) met een goede lakkwast, ook weer alle randjes en kantjes goed raken, deze worden snel te dun. Om de 2 lagen weer opschuren op de hand (korrel 180) de eventuele ‘zakkers’ wegschuren, het aantal lagen is afhankelijk van het resultaat dat je wilt hebben, de 'Helene' is 8 keer gelakt.

Zorg dat je zorgvuldig werkt, neem de tijd, dit komt het resultaat en de kwaliteit van het werk ten goede. Even voor de duidelijkheid: bovenstaande tekst betreft de buitenkant van de boot boven de waterlijn. Voor de binnenkant van de boot is een goede interieurlak gebruikt en het onderwaterschip is met een epoxycoating behandeld, maar dat is een ander verhaal!

Meer technische informatie
Voor meer technische informatie over Owatrol, raadpleeg: www.owatrol.com.
Download de pdf: Specificatieblad Owatrol D1 (20 Kb)
Download de pdf: Specificatieblad Owatrol D2 (16 Kb)

Veel succes!
Hartelijke groet, Hans Baan